vineri, 24 octombrie 2008

Le Deuxieme Souffle

un alt clasic de recuperat de ani de zile (prima oara am vrut sa-l cumpar pe vhs la paris in 2000 dar era mult prea scump), si a meritat asteparea copiei din Criterion. Scris de Jose Giovanni, dupa romanul sau, cu un Lino Ventura de zile mari (gangsterul Gu-Gustave Minda) si Paul Meurisse, nemesisul sau, politistul sarcastic Blot, cred ca a fost o influenta majora asupra lui Michael Mann la Heat. 2 ore jumatate de studiu de caz, de singuratatea gangsterilor in palarie si impermeabile, cod de onoare, povestea unui om depasit de perioada in care se afla si care nu mai are timp (Gu evadeaza si vrea sa paraseasca Franta, alaturi de vechea lui iubita, Manouche, dar are nevoie de o ultima lovitura. Trecutul si politia inchid cercul fatidic din jurul lui).


Al patrulea film de gen al lui Melville (dupa Bob Le Flambeur, Le Doulos si L'aine des Ferchaux)facut in 1966. Nu am nici o pofta sa vad remake-ul lui Alain Corneau de anul trecut, desi am s-o fac, banuiesc ca va fi pierdere de vreme. Cu Lino Ventura si Meurisse Melville a lucrat apoi in L'armee des ombres. Roluri secundare exelente, Michel Constantin (Alban), Marcel Bozuffi (Jo Ricci), Peter Zimmer (Orloff), Raymond Pellegrin (Paul Ricci)si singura femeie, Christine Fabréga aka Manouche. Transferul nou de la Criterion e superb, imaginea alb-negru crisp (Marcel Combes), muzica lipseste in mare parte din film, ceea ce accentueaza atmosfera. Abia urmarind comentariul audio am observat un plan-secventa impresionant de 5 minute (atunci cind Blot analizeaza situatia din bar). Comentariul audio e voit intelectual, cu un critic englez si o tipa-Ginette Vincendeau-care a scris o carte despre Melville (Un american la Paris), ei fac si comentariul la Le Doulos, cealalta aparitie Criterion pe dvd. Un interviu de 11 minute cu Bertrand Tavernier e mai revelator si mai sincer (Tavernier a fost publicistul filmului). Doua materiale de arhiva de la televiziunea franceza, arata imagini de la filmari , la studiourile Jenner ale lui Melville (care au ars complet la Samuraiul), interviuri fascinante cu Melville (in spatele ochelarilor negri), Ventura ("eu nu sunt actor") si cerebralul Meurisse. Din ele, am vazut ca Mel Ferrer (cu mustata) era pe platou, anuntat in distributie, probabil in rolul lui Orloff, si nu se mai aminteste nimic de el. Mi-ar placea sa aflu de ce.
9 / 10
dvd 10/10

2 comentarii:

  1. Off topic: A aparut trailer-ul la Gran Torino, wow!, can't wait to see Clint back in action, pare un film extraordinar. Desigur, la noi abia in martie, dar de ce sa ne mai miram, am impresia ca de ex. Appaloosa nu vine deloc! Oricum, cu atatea westernuri pe marile ecrane si doar un film, doua, dupa video games...

    http://www.apple.com/trailers/wb/grantorino/

    RăspundețiȘtergere
  2. am vazut trailerul, foarte tare, can't wait ! io ia-s da Oscarul lui Clint de p-acuma (si secundar lui Ledger), but that's just me !!!

    RăspundețiȘtergere