luni, 8 ianuarie 2018

Star Wars Episode VIII: The Last Jedi (2017)

Star Wars /Ultimii Jedi –cronica de film din Cinemapul mic de ianuarie 2018 !
-------

Nu vor fi spoliere, pentru că veţi vedea filmul şi povestea continuă exact acolo de unde a lăsat-o The Force Awakens /Trezirea forţei, Episodul VII. E un fel de remake la Empire Strikes Back/Imperiul Contraatacă şi este mult mai realizat ca anteriorul film al lui J.J. Abrams (care se va întoarce în Episodul IX :(.
Prea lung la 2 ore şi jumătate şi cel mai lung Star Wars de până acum (de ce le-or face dom'le aşa lungi, că trendul nu se mai opreşte), The Last Jedi are scene filmate special în IMAX şi din păcate, din nou în 3D, în culori vii şi mai ales cu o excelentă folosire a roşului. Atuul de bază este muzica lui John Williams, care a făcut muzica la toate Episoadele, din 1977 şi până acum (Episodul VIII este şi Aniversarea de 40 de ani a francizei). La 85 de ani, John Williams se reinventează şi crează teme noi, şi sincer muzica şi sunetul este jumate din film, ca şi scrollul de început care dă identitatea universului Star Wars.
           The Last Jedi este cel de-al patrulea film al lui Rian Johnson (după Brick, The Brothers Bloom/filmat şi în România ! şi Looper). Johnson spune că a vrut să aibă 17 ani la vârsta sa de 43. De fapt mai mult de 12, spune, mai ales dacă ne luăm după dialoguri. El a scris şi scenariul şi a punctat mult umorul de limbaj şi de situaţie (se pare că şi doamna Carrie Fisher l-a ajutat). Interesante sunt filmele sale de inspiraţie, clasicele de război Twelve O'Clock High (1949) , Podul de pe rîul Kwai (1957) şi cu totul neaşteptat Neotpravlennoe pismo/Scrisoarea netrimisă (1960), un superb film alb negru sovietic al virtuozului Mihail Klatazov.
          Pornind de la ideea că George Lucas ar fi făcut acest film pentru copii, şi că, aşa l-am şi văzut noi, acum e rîndul altor generaţii de copii să vadă cum stă treaba cu Forţa. Aşa cum acesta e povestea lui Finn (John Boyega), Rey (Daisy Ridley), Kylo Ren (Adam Driver) şi Poe Dameron (Oscar Issac), este partea a doua din Trilogia lor. Dintre noii veniţi pe eecran se remarcă Laura Dern-vice amiralul Holdo, şi Benicio Del Toro-DJ, pe care l-am fi vrut mai mult în film, cu o combinaţie de rol între Han Solo şi Lando Calrissian. Greul pică însă pe doi din actorii trilogiei Originale (azi episoadele IV -VI), Luke Skywaker-Mark Hamill –care a fost văzut doar anterior doar în ultimul cadru din Episodul VII şi sora sa, prinţesa Leia Organa- Carrie Fisher. Skywalker preia rolul lui Yoda din Imperiul Contraatacă, acela de mentor neîncrezător şi drastic şi are cea mai dramatică postură din film (dar nu e Ultimul Jedi), Frank Oz îşi reia rolul de Yoda, şi da, normal pentru marca Disney, apar tot soiul de potenţiele jucărele noi, animăluţe şi păsărele.
          Carrie Fisher ar fi avut 61 de ani pe 27 decembrie, dar a murit imediat după încetarea filmărilor, anul trecut. Emoţionat să o vezi pe ecran, mai ales într-o anume secvenţă, unde pluteşte prin spaţiu. Filmul îi e dedicat.

trei din 5, 6 din 10 !