duminică, 4 decembrie 2011

RIP Andrei Blaier

prin cenusa imperiului, s-a mai dus un regizor roman -78 de ani. La o zi dupa Sf. Andrei, lumini si..umbre!
Ultimul film al lui Andrei Blaier a fost Dulcea sauna a mortii, din 2003. Nu l-am vazut inca. Nici filmul sau anterior, Terente, regele baltilor, din 1995 nu l-am vazut. Nu au fost disponibile pe alte suporturi, si nici nu s-au mai dat pe nicaier. pare-se cu un motiv intemeiat :). Filmul sau considerat cel mai bun de multi este Ilustrate cu flori de cimp (1974). Un fel de 4,3,2 comunist, deci 2,3,4 :) Nu, nu
l-am vazut. In schimb l-am cunoscut pe om. Putin. In anul meu de Scriptvision, 1997. Am fost si la un seminar de scenaristica la Poiana Brasov, am vazut de curind o poza. Avea un proiect drag, "Zahei Orbul", dupã Vasile Voiculescu, pe care incerca sa-l faca dar nu s-a intimplat. Si am luat bataie odata din cauza lui. Glumesc dar nu in totalitate. In 1983 Blaier filma la Brasov, Fapt divers. Pe dupa ziduri. Pe unde veneam eu de la scoala, eram printr-a opta, la Liceul Pedagogic. Si au blocat aleea, si n-am putut trece. Si era un scheian nervos, mai mare. Si i-am zis ceva, ca fac oameni film si nah, e de-nteles. la care mi-a tras niste pumni peste fata, "Film, da ? ia film de aici ! " Si mi-a cam strimbat nasul, apoi un alt pumn de la un prieten din vecini, l-a facut sa se strimba cu totul in stinga. Dar am luat aminte. "sa nu uiti, Darie", huh. Si am uitat aproape complet acest "fapt divers" pina acum. Cum zicea un prieten ca-l intrebau golanii de pe strada, "da, ce mah, tie filmele-ti da de mincare ?" Yep. The things i did for movieland...

Andrei Blaier a fost un regizor eficient de TV. unde a facut Lumini si umbre. A fost prietenul cel bun al lui Gheorghe Dinica, nea Gigi, si i-a dat acest rol minunat al Imparatului, in filmul dupa Zaharia Stancu, cu Gabriel Oseciuc in rolul lui Darie, Prin cenusa imperiului (1975). A facut si primul Ciresarii (1972), si comedii (Torul despre fotbal-1982, Rideti ca-n viata-1983, Divort...din dragoste-1991), dar si filme comanda, pro-comuniste, fiind unul din regizorii de baza ai "Sistemului". In ultimii ani a fost profesor la facultatea media pro.

....si ulterior aflu ca a murit si Alexandru Tocilescu...Toca. Nu scriu de el aici, pentru ca n-a facut film. Si dupa cum explic tuturor celor ce au rabdare sa ma asculte lately, filmul e nemuritor, teatrul nu, adica teatrul da, dar spectacolele nu...pentru ca nu sunt puse pe...film !
RIP !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu