luni, 24 noiembrie 2008

Slaughterhouse-Five (1972)



film-cult dar prea putin vazut al lui George Roy Hill, ecanizare a romanului si mai cult al lui Kurt Vonnegut jr. (cu subtitlul "Cruciada copiilor", asemanator ca tema si subtext cu Catch 22 al lui Jospeh Heller). Premiul special al juriului la Cannes in 1972, mai mult decit au apreciat americanii, la ora aia siderati de film. Si probabil in denial, pentru ca bombardarea orasului Dresda rezona cu Vietnamul. Billy Pilgrim e capabil a faca salturi in timp si spatiu, acum se afla casa, in Milwauke unde e optometrist, apoi e in razboi, prizonier la nemti, apoi in viitor pe planeta Tralfamadore !!!
Michael Sacks debutant in rolul principal, cel al lui Billy Pilgrim, un actor care a disparut apoi cu totul, azi lucreaza la o companie de investment on line. Weird.
imaginea de Miloslav Ondricek, omul lui Forman, mi s-a parut cunoscuta Dresda si da, e filmata la Praga ! ma mira ca o productie americana a ajuns acolo in 1972, dupa ce rusii ocupasera deja din 1968 Cehoslovacia !
muzica, clasica, Bach interpretat la pian de virtuosul Glenn Gould.
constructie non-lineara (montaj Dede Allen), adaptare extrem de fidela, cu includerea altor elemente de la Vonnegut (Howard Campbell Jr. din Mama noapte, domnul Rosewater), Valerie Perrine sexy si topless (si actrita in Mesalina !),
film-antirazboinic si despre consecintele razboiului asupra psihicului uman,
pe care vrea sa-l readapteze Guillermo Del Toro.
analiza frnaceza densa la cinetudes
So it goes...
9/10

extras din roman si film:
Tralfamadorian speaker: We know how the world ends and it has nothing to do with Earth, except that it gets wiped out too.
Billy Pilgrim: Really? How does it end?
Tralfamadorian speaker: While we're experimenting with new fuels, a Tralfamadorian test pilot panics, presses the wrong button, and the whole universe disappears.
Billy Pilgrim: But you have to stop him. If you know this, can't you keep the pilot from pressing ...
Tralfamadorian speaker: He has always pressed it, and he always will. We have always let him, and we always will let him. The moment is structured that way.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu